Create Profile

Creating your profile will enable you to submit photos and stories to get published on News24.

Please provide a username for your profile page:

This username must be unique, cannot be edited and will be used in the URL to your profile page across the entire 24.com network.

Facebook Sign-In

Hi News addict,

Join the News24 Community to be involved in breaking the news.

Log in with Facebook to comment and personalise news, weather and listings.


Newspaper of Bashir's uncle banned again

07 July 2014, 15:53

Khartoum - A Sudanese newspaper run by an uncle of President Omar al-Bashir has been suspended again after printing just one edition following an earlier ban, the publisher said on Monday.

The blocking of Al-Saiha comes after it published on Sunday commentary critical of Bashir's national dialogue.

The dialogue, announced in January, is aimed at resolving multiple crises in the impoverished, war-ravaged nation. But the arrest of political figures and continued press censorship has raised questions about the regime's commitment to reform.

"Our newspaper was suspended indefinitely" by state security agents, Al-Saiha publisher Al-Tayeb Mustafa told AFP.

The daily returned to the streets on Sunday after a ban lasting weeks.

Paris-based watchdog Reporters Without Borders said in May that security agents ordered Al-Saiha's suspension after it reported accusations of corruption in Sudan's justice ministry.

A Sunday column by Mustafa criticised the government's handling of the dialogue.

Military dictatorship

In a separate interview with Al-Saiha on Sunday, Ghazi Salahuddin Atabani, head of the Reform Now opposition party, voiced numerous criticisms including of the parliament which recently revoked his membership.

Reform Now had initially agreed to join Bashir's dialogue but then said the process could not continue until Al-Saiha was allowed to resume publishing, and a detained opposition chief was released.

Mustafa launched Al-Saiha after complaining he was forced out of Sudan's largest newspaper, Al-Intibaha, in a dispute with the regime he called "a military dictatorship".

On Monday he said Al-Saiha was allowed to print again after agreeing to certain conditions, which he did not elaborate on.

"I think we fulfilled our commitment when we published yesterday, but they decided to suspend us," he told AFP.

On Saturday, security agents seized all the copies of another daily, Al-Tayar, after it reported a cabinet minister's anger at delays in the national dialogue, Al-Tayar's chief editor said.



Read News24’s Comments Policy

Comment on this story
Comments have been closed for this article.

Read more from our Users

Submitted by
Kenya says will return to interna...

Kenya will return to international markets to borrow when it feels the time is right, National Treasury Cabinet Secretary Henry Rotich said on Tuesday. Read more...

Submitted by
Victor Tinto
Deal with corruption or lose in 2...

A Jubilee Party MP says that the unending corruption claims against the government are killing President Uhuru Kenyatta's re-election efforts for 2017. Read more...

Submitted by
Victor Tinto
MP accuses Raila of making up fal...

An MP has accused CORD leader Raila Odinga of bringing up non existent corruption scandals to hurt the Jubilee government. Read more...

Submitted by
Victor Tinto
Leave office if you can't handle ...

Leave office if you cannot handle corruption, an MP has told President Uhuru Kenyatta. Read more...

Submitted by
William Korir
Give me the chance to unseat Uhur...

Give me the chance to send President Uhuru Kenyatta home, Kalonzo Musyoka tells Kenyans. Read more...

Submitted by
William Korir
Explain your foreign trips since ...

Explain your foreign trips, Musalia Mudavadi tells President Uhuru Kenyatta. Read more...